Door de ontwikkeling van productmarktcombinaties (PMC’S) is een betere match mogelijk tussen de behoeften van de woonconsument en de geboden producten en diensten. De doelstelling van het ontwikkelen van PMC’S is een betere afstemming tussen complexen in de vastgoedportefeuille en de verschillende klantgroepen van de woningcorporaties. Wij doen dat in 5 stappen:
1.Selectie van de relevante criteria
De woningvoorraad wordt bij stap 1 ingedeeld in drie hoofdkenmerken:
- Woontechnische kwaliteit
- Huurprijsklasse
- Doelgroepen
2.Ontwikkelen complexprofielen
In stap 1 zijn de relevante kwaliteitsaspecten in beeld gebracht. Bij stap 2 wordt de prestatie van de woningvoorraad in beeld gebracht door middel van een QuickScan en wordt gebruik gemaakt van bestaande data zoals het woningwaarderingsstelsel.
3. Bepalen van niveau en het gewicht van de prestaties
In stap 3 wordt allereerst het belang van de gevraagde prestaties bepaald. Het belang dat een doelgroep toekent aan de kernmerken uit stap 1 verschilt onderling sterk. Daarna wordt bepaald wat het niveau van de gevraagde prestatie is. Het niveau van deze prestatie is gehaald wanneer 70% van de doelgroep tevreden is.
4.Match van geboden en gevraagde prestaties
Door voor elke doelgroep de geboden prestatie met de gevraagde prestatie te vergelijken, ontstaat inzicht in over- en onderpresteren van een complex in relatie tot de doelgroep. De geschiktheid van een woning wordt hiermee bepaald.
5.Resultaten van stap 4 bundelen op portefeuilleniveau
Als laatste wordt op portefeuillemangementniveau bepaald welke woningen voldoen voor de bepaalde doelgroepen. De krachtige en zwakke complexen van de woningvoorraad van de woningcorporatie wordt hiermee vastgelegd.