Belangrijk bij de planvorming op propertymanagementniveau is de ontwikkeling van kwaliteit- en prestatieniveaus. Onderhoudskwaliteit is niet meer dan de grens in hoeverre gebreken, naar omvang en intensiteit, geaccepteerd worden. Kwaliteit is in feite acceptatie. Als de acceptatiegrens wordt overschreden moeten herstelwerkzaamheden gepland worden. Hoe deze worden uitgevoerd is ook afhankelijk van de acceptatiegrens. Wind- en waterdicht, ‘lap’-werkzaamheden, duurzaam onderhoud, energetische verbeteringen, cyclusverlengende maatregelen, differentiëren al in de wijze waarop herstelwerkzaamheden opgevat en aangeboden kunnen worden.
Om kwaliteit- en prestatieniveaus te ontwikkelen maken wij gebruik van drie stappen:
1. Indelen en classificeren van bouwdelen (Juridische verantwoordelijkheid)
Indelen naar ruimten, interieur, exterieur, inpandig, uitpandig, overdekt etc.
2. Indelen naar differentiatie in te leveren prestatie
technische prestatie, brandveiligheid, gebruiksveiligheid, sociale veiligheid, gezondheid, energieprestatie etc.
3. Beschrijven minimale ondergrens
Minimale ondergrens: Bouwbesluit Hoofdstuk III ‘technische voorschriften omtrent de staat van bestaande woningen en woongebouwen’ en Huurprijzenwet Woonruimte ‘gebrekenregeling’.
Na deze stappen kunnen de kwaliteitsniveaus (etiketten) ontworpen worden. Bijvoorbeeld: goud, zilver en brons. Deze kwaliteitsniveaus kunnen daarnaast gekoppeld worden aan de product- marktcombinaties zoals omschreven in het portefeuillemanagement.