Ik moet weer aan haar denken. We hadden net haar woning opgeleverd. Het schilderwerk was uitgevoerd en isolatieglas geplaatst. De galerijen en balkons waren gereinigd. We stonden binnen in de huiskamer en vroegen haar of ze nog verbeterpunten had. Niet veel zei ze, misschien een aandachtspunt voor de wijze van communiceren. We stonden op het punt om de koude buitenlucht in te gaan toen ze plotseling zei: ‘Weet je waar ik niets van snap?’. Ze stond met haar armen in haar zij. ‘Dat de corporatie de balkons laat schoonspuiten. Die balkons zijn zo weer groen, de benedenburen zitten met de vieze troep van ons en het is een ramp om ze leeg te maken. Laten ze met dat geld de goten schoonmaken, die dingen zitten altijd verstopt. Die balkons kunnen we zelf wel’.
Allemaal volgen we de ontwikkelingen rond de woningcorporatiesector. Huurders in het hele land lijken de dupe te zijn van de derivatenhandel van Vestia. We wijzen al snel met onze beschuldigende vinger. Maar speculeren wij zelf eigenlijk ook niet?
Gemiddeld geven woningcorporaties 51,4 miljard euro uit aan het uitvoeren van planmatig onderhoud. Elke euro daarvan kunnen we maar één keer uitgeven. Onderbouwd de (schaarse) euro’s uitgeven is het advies. Niet speculeren maar de goede dingen doen. Bijvoorbeeld goten schoonmaken in plaats van balkons schoonspuiten om zo de gedupeerde huurder fijne kerstdagen te bezorgen. Als je er over nadenkt, is het eigenlijk lachwekkend. De hele zomer zit deze vrouw op een groen en vervuild balkon maar als het te koud is om buiten te zitten spuiten we haar balkon schoon in de tijd dat het blad van de bomen in de goot ligt. Het is maar één voorbeeld. Een klein bedrag op de 51,5 miljard euro aan kansen die we jaarlijks uitgeven als woningcorporatie.
Uiteindelijk draait het om oprechte belangstelling. De primaire klant centraal stellen. Ze vragen wat hun wensen en ideeën zijn en die integreren in het onderhoudsbeleid.
In de publicatie ‘De Nieuwe Woningcorporatie’ wordt de ‘klant kennen’ als één van de drie kerncompetenties van een woningcorporatie genoemd. Dichtbij de klant zijn. Daarmee bedoelen we dat we de huurders willen leren kennen achter de voordeur. Luisteren naar verwachtingen en behoeften. Allerlei ingewikkelde modellen en concepten schijnen daarbij noodzakelijk te zijn. Volgens ons kan het veel eenvoudiger. Je kunt bijvoorbeeld de meerjarenonderhoudsplanning bespreken met de bewoners van het complex en een prioritering in maatregelen aanbrengen. Vraag gewoon waar behoefte naar is. Differentieer in maatregelen. Niet alle gevels hoeven twee keer geschilderd te worden, alleen de slechtste gevels, hierdoor blijft geld over om bijvoorbeeld lichtarmaturen te plaatsen in een donker portiek. Licht dat de veiligheid (tevredenheid) verhoogt.
Het is helemaal fantastisch als de bouwelementen gekoppeld worden aan prestaties die aansluiten bij de woonwaarden en verwachtingen van onze primaire klantgroep. Welke bouwelementen beïnvloeden veiligheid of gezondheid. Welke bouwdelen dragen bij aan gebruikswaarde, belevingswaarde of zorgen voor marktwerking. Een meerjarenonderhoudsplanning kan veel meer zijn dan een starre planningsmethodiek van onderhoudsactiviteiten. Ze kan, nee ze moet zelfs bijdragen aan klanttevredenheid en voorzien in behoeften en wensen van de huurders. Bijvoorbeeld goten reinigen in plaats van balkons schoonspuiten.
Om een vastgoedstrategie te ontwikkelen is kennis en analyse van de complexen nodig. AHA-Adviseurs heeft het model SWOT analyses Real Estate ontwikkeld om complexen te analyseren. Dit model onderzoekt de sterke en zwakke punten, de kansen en bedreigingen van de complexen. Hierdoor kan gericht een strategie gekozen worden en wordt deze niet bepaald op basis van summiere informatie of ‘onderbuik’ gevoelens.
Daarnaast is een belangrijke doelstelling van het model om de communicatie op elk kennisniveau te verbeteren of te vereenvoudigen. Alle betrokkenen, op elk niveau, moeten zich in het model kunnen herkennen in hun specifieke gebieden, belangen en afwegingen.
Onnodig vaak wordt heel ingewikkeld gedaan over complexstrategieën. Het hoeven geen ellenlange omschrijvingen te zijn maar moeten op hoofdlijnen en structuur, richting geven aan het beleid voor een complex. Uitgangspunt voor de complexstrategie zijn alle beleidsvormen, zoals huur- en verhuurbeleid, het sociaal beheer en de kwaliteit van het complex. In het model SWOT analyses Real Estate wordt een strategie gevormd op basis van de volgende hoofdaspecten:
Marktpersepctief & toekomstwaarde
In de onderhoudsstrategie wordt uiteindelijk gedetailleerder vastgelegd op welke wijze en welk niveau het onderhoud uitgevoerd moet worden en welke prestaties verlangd worden.
Voor alle strategieën geldt dat het een sjabloon is voor de ‘uitvraag’ naar de onderhoudsbedrijven. Los van de verschillende aanbestedingsvormen zoals ketensamenwerking, prestatiegericht samenwerken of gunnen op laagste prijs, vormt dit de kern van het technisch beheren en onderhoud van vastgoed.
Vastgoedbeheerders, en woningcorporaties in het bijzonder, zijn onmisbaar. De primaire doelstelling is het voorzien in huisvesting van mensen die financieel en sociaal moeilijk op eigen benen kunnen staan, de kracht niet hebben om alles rond te breien en te onderhouden.
De laatste jaren is er veel ‘ruis’ op de lijn. Het imago van woningcorporaties is beschadigd en de roep om terugkeer naar de kerntaak wordt steeds groter. De zware financiële verplichtingen die daarnaast op de corporatie is komen te liggen helpen daar niet bij.
In de afgelopen jaren is er een aantal rapporten over verschenen. Ze verschillen onderling sterk van elkaar. Elk rapport schetst een ander beeld van de ‘woningcorporatie van morgen’. Wat is nu waar en welk geschetst beeld klopt nu eigenlijk?
Wij weten het ook niet. Wel weten we dat alle activiteiten op alle verschillende managementniveaus moeten aansluiten bij de drie kerncompetenties die een succesvolle vastgoedbeheerder herkenbaar maken: vastgoedsturing, dichtbij de klant zijn en samenwerken met partners.
Met vastgoedsturing bedoelen we het kennen en analyseren van het eigen woningbezit en deze aan te sturen op basis van kwaliteit, geld en risico’s. Om vastgoedsturing zo efficiënt mogelijk te maken ontwikkelen we zelf modellen en concepten. Een voorbeeld daarvan staat in het derde artikel van deze nieuwsbrief.
Met dicht bij de klant zijn, bedoelen we het leren kennen van de woonconsument achter de voordeur, in het privédomein, om te luisteren naar wensen, verwachtingen en behoeften. Hiervoor hebben we het concept ‘klant en waardegestuurd wonen’ ontwikkeld. In tegenstelling tot de vele klanttevredenheids- en woonbehoeftenonderzoeken bevragen wij de woonconsument op dusdanige wijze, dat deze ook (direct) te integreren is in een taakstellend jaarplan of meerjarenonderhoudsbegroting. Het uiteindelijke doel is: de klant beter leren kennen, financiële middelen op de juiste wijze inzetten, klanttevredenheid verhogen en een toekomstbestendige woningvoorraad creëren.
Met samenwerken met partners bedoelen we ook echt samen werken. Doelen van u als vastgoedbeheerder kunnen niet alleen gehaald worden door een nauwe samenwerking tussen huurders, huurdersverenigingen, onderhoudsbedrijven maar juist ook met interne afdelingen. Daarnaast werken we met bestaande modellen, processen en plannen. Wat er al is hoeft nooit slecht te zijn, door samen te werken en te verbinden kunnen we ook echt kosten- en resultaatgericht aan het werk gaan.
Postadres
Patrijs 29, 7951 VG Staphorst
Bezoekadres
Achthoevenweg 8 b, 7951 SK Staphorst
T: 0522-465614
E: info@aha-adviseurs.nl
KvK: 05085774
BTW: NL 1951.996.37 B01
Rabobank: 1333.50.592