‘Ze snapte er niets van’
Ik moet weer aan haar denken. We hadden net haar woning opgeleverd. Het schilderwerk was uitgevoerd en isolatieglas geplaatst. De galerijen en balkons waren gereinigd. We stonden binnen in de huiskamer en vroegen haar of ze nog verbeterpunten had. Niet veel zei ze, misschien een aandachtspunt voor de wijze van communiceren. We stonden op het punt om de koude buitenlucht in te gaan toen ze plotseling zei: ‘Weet je waar ik niets van snap?’. Ze stond met haar armen in haar zij. ‘Dat de corporatie de balkons laat schoonspuiten. Die balkons zijn zo weer groen, de benedenburen zitten met de vieze troep van ons en het is een ramp om ze leeg te maken. Laten ze met dat geld de goten schoonmaken, die dingen zitten altijd verstopt. Die balkons kunnen we zelf wel’.
Allemaal volgen we de ontwikkelingen rond de woningcorporatiesector. Huurders in het hele land lijken de dupe te zijn van de derivatenhandel van Vestia. We wijzen al snel met onze beschuldigende vinger. Maar speculeren wij zelf eigenlijk ook niet?
Gemiddeld geven woningcorporaties 51,4 miljard euro uit aan het uitvoeren van planmatig onderhoud. Elke euro daarvan kunnen we maar één keer uitgeven. Onderbouwd de (schaarse) euro’s uitgeven is het advies. Niet speculeren maar de goede dingen doen. Bijvoorbeeld goten schoonmaken in plaats van balkons schoonspuiten om zo de gedupeerde huurder fijne kerstdagen te bezorgen. Als je er over nadenkt, is het eigenlijk lachwekkend. De hele zomer zit deze vrouw op een groen en vervuild balkon maar als het te koud is om buiten te zitten spuiten we haar balkon schoon in de tijd dat het blad van de bomen in de goot ligt. Het is maar één voorbeeld. Een klein bedrag op de 51,5 miljard euro aan kansen die we jaarlijks uitgeven als woningcorporatie.
Uiteindelijk draait het om oprechte belangstelling. De primaire klant centraal stellen. Ze vragen wat hun wensen en ideeën zijn en die integreren in het onderhoudsbeleid.
In de publicatie ‘De Nieuwe Woningcorporatie’ wordt de ‘klant kennen’ als één van de drie kerncompetenties van een woningcorporatie genoemd. Dichtbij de klant zijn. Daarmee bedoelen we dat we de huurders willen leren kennen achter de voordeur. Luisteren naar verwachtingen en behoeften. Allerlei ingewikkelde modellen en concepten schijnen daarbij noodzakelijk te zijn. Volgens ons kan het veel eenvoudiger. Je kunt bijvoorbeeld de meerjarenonderhoudsplanning bespreken met de bewoners van het complex en een prioritering in maatregelen aanbrengen. Vraag gewoon waar behoefte naar is. Differentieer in maatregelen. Niet alle gevels hoeven twee keer geschilderd te worden, alleen de slechtste gevels, hierdoor blijft geld over om bijvoorbeeld lichtarmaturen te plaatsen in een donker portiek. Licht dat de veiligheid (tevredenheid) verhoogt.
Het is helemaal fantastisch als de bouwelementen gekoppeld worden aan prestaties die aansluiten bij de woonwaarden en verwachtingen van onze primaire klantgroep. Welke bouwelementen beïnvloeden veiligheid of gezondheid. Welke bouwdelen dragen bij aan gebruikswaarde, belevingswaarde of zorgen voor marktwerking. Een meerjarenonderhoudsplanning kan veel meer zijn dan een starre planningsmethodiek van onderhoudsactiviteiten. Ze kan, nee ze moet zelfs bijdragen aan klanttevredenheid en voorzien in behoeften en wensen van de huurders. Bijvoorbeeld goten reinigen in plaats van balkons schoonspuiten.